Фінансовий словник |
Корпорація Корпорація - договірне об'єднання, створене на основі поєднання виробничих, наукових і комерційних інтересів підприємств, що об'єдналися, з делегуванням ними окремих повноважень централізованого регулювання діяльності кожного з учасників органам управління корпорації. ст. 120 Господарського кодексу України |
|
Кафедра фінансів |
|
РЕФОРМУВАННЯ МІСЦЕВИХ ПОДАТКІВ І ЗБОРІВ В УКРАЇНІ
О.О.Борисова, студентка ЗЕД 4/1 Миколаївський державний аграрний університет Науковий керівник асистент А.М.Бойко
В Україні практика організації системи місцевого оподаткування виявила недоліки, зумовлені невирішеністю суто теоретичних проблем, які стосуються ідеї місцевих податків у контексті зміцнення місцевого самоврядування. Тому важливого значення в сучасних умовах набуває осмислення процесу реформування системи місцевого оподаткування України. На жаль, в Україні роль і значення місцевих податків і зборів, їхній вплив на розвиток органів місцевого самоврядування недооцінюється. Так, за офіційними статистичними даними середні надходження до місцевих бюджетів від місцевих податків і зборів не перевищує 4 % [1]. Види місцевих податків і зборів, їх граничні розміри та порядок обчислення встановлено Декретом Кабінету Міністрів України “Про місцеві податки і збори”. Але в усій цій історії мало знайдеться прикладів ефективності місцевих податків та зборів. Однак на сьогодні норми цього Декрету не дають змоги суттєво вплинути на формування дохідної частини місцевих бюджетів, які на половину складаються і трансфертів з державного бюджету: у 2007 р. – 51,5 %, у 2008 р. – 47,7 %. Порівняно з 2001 р. цей показник зріс більше ніж удвічі. Виникає нагальна потреба докорінної зміни системи місцевих податків і зборів та підвищення їх ролі як джерела доходів бюджетів органів місцевого самоврядування [2]. Доцільним є скасування малоефективних для бюджету таких місцевих податків і зборів, як збір за проведення гастрольних заходів, податок на промисел, фіксований податок з фізичних осіб від підприємницької діяльності, збір за участь у бігах на іподромі. Сума надходжень від цих податків за 2007 р. становила 729,9 млн грн, або 0,7 % від загальної суми надходжень до місцевих бюджетів. З метою зменшення навантаження на фонд оплати праці передбачається об’єднати всі внески на державне соціальне страхування в один платіж – єдиний соціальний податок [2]. На думку одних дослідників місцеві бюджети необхідно забезпечити стабільними та значимими джерелами доходів, головним з яких має стати податок на нерухоме майно. Він забезпечить стабільне надходження коштів до місцевих бюджетів, нерухоме майно не може бути переміщене тому можливі регіональні особливості в його ставках не спричинять небажані наслідки [3]. Законопроектом “Про місцеві податки і збори” ухваленим Верховною Радою України у першому читанні буде скасовано 10 видів податків, зокрема ринковий збір. Замість нього буде запроваджено ринковий податок, який передбачає плату не за торгове місце, а за кожен метр земельної площі, в тому числі за проходи, проїзди, за ставкою в 700 – 7000 разів більшою, ніж нинішня ставка ринкового збору. При введенні ринкового податку для підприємців не було жодного іншого збору, це призведе до знищення малого підприємництва, ринки закриють і 2,5 – 3 млн громадян втратять роботу, а велике коливання ставок податку (від 0,5 до 2,5% ) призведе до збільшення корупції [4]. Такими чином, система місцевих податків і зборів має бути багатогранною та гнучкою в плані використання фіскальних інструментів. Основним напрямом вдосконалення системи місцевого оподаткування має стати збільшення її фіскально значення як за рахунок нових податків, так і за рахунок податків можуть бути передані місцевим органам влади.
ЛІТЕРАТУРА
- Сунцува О.О. Оптимізація місцевих податків і зборів та оцінка податкової конкуренції як чинники регіонального розвитку / О.О. Сунцува // Актуальні проблеми економіки. – 2009. - №1 - С.134-141.
- Влащук М. Податки ліквідувати! Які? / М. Влащук // Вісник податкової служби. – 2009. - №4 – С.6-8.
- Бондарук Т.Г. Реформування місцевого оподаткування в Україні / Т.Г. Бондарук // Актуальні проблеми економіки. – 2008. - №6 – С.213-221.
|
Категорія: Студентська конференція МДАУ 2009 | Додав: fin (23.02.2009)
|
Переглядів: 1415
|
|
|