О.І.Білик, студентка ЗЕД 4/1 Миколаївський державний аграрний університет Науковий керівник асистент А.М.Бойко На сьогодні основною стратегією реформування законодавства з акцизного збору має бути поступове наближення до норм, прийнятих в країнах-членах Європейського Союзу з урахуванням національних інтересів та особливостей оподаткування країн-сусідів. В даний час рівень цін на тютюнові вироби в Україні є неприпустимо низьким у порівняні з країнами ЄС. За даними Інформаційного центру з проблем алкоголю та наркотиків (ІЦПАН) в останні роки обсяг споживання сигарет в Україні коливається в межах - 65-70 мільярдів штук (або 1600 – 1700 сигарет в рік на кожну дорослу людину віком від 15 років і старше). Не останню роль ціна тютюнових виробів відіграє в тому, що багато молоді починає вживання тютюну. Одним із найбільш ефективних податкових засобів, що безпосередньо впливає на ціну тютюнових виробів є акцизний збір. Акцизний збір визнано ефективним інструментом зниження споживання сигарет Європейським Союзом, який має достатньо довгу практику його використання. За цей період було сформульовано і закріплено відповідними нормативними актами ЄС підходи до розбудови системи справляння акцизного збору на сигарети. Проектом пропонується збільшити всі компоненти акцизного збору на всі сигарети, а саме: - ставки, встановлені у твердій сумі із одиниці реалізованого товару (продукції) – на 16 грн. (для сигарет з фільтром) та на 7,5 грн. ( для сигарет без фільтру); - ставки, встановлені у процентах до обороту з реалізації товару (продукції) на 3,5%; - мінімальне податкове зобов’язання збільшити – на 22 грн.(для сигарет з фільтром) та на 10 грн. ( для сигарет без фільтру). Зокрема, в поточному році підвищення ставок акцизного збору на тютюнові вироби передбачено у два етапи: на 25% - з 1 лютого, та ще на 25% - з 1 липня. Підвищення ставок акцизного збору у запропонований спосіб дозволить: 1. Створити економічні передумови для підвищення цін на тютюнові вироби; 2. Забезпечити збереження цінового паритету із сусідніми державами, що не створюватиме передумов для активізації нелегального обігу тютюнових виробів; 3. Буде кроком у напрямі виконання зобов’язань України за Рамковою конвенцією ВООЗ із боротьби проти тютюну. Таким чином, до кінця цього бюджетного року (за умови введення в дію змінених ставок з 1 серпня 2008 р.), навіть без урахування підвищення цін на сигарети, податкові надходження до Державного бюджету складуть майже 1 млрд. гривень. Прогнозний розрахунок на наступний 2009 рік, також без урахування підвищення цін, становить близько 2,5 млрд. гривень. |